Bunuh Tanpa Was-was


Hasil kerja housemate aku

1 campur 1 tak sama dengan 2

Sampai2 je aku terus capai telefon rumah,cuba call hp aku,mengharapkan ada orang angkat..kali ketiga aku mendengar suara ruski* menjawab..Sah,hp aku tercicir semasa dalam bas tadi,dan sekarang hp aku berada di tangan mamat ruski yang tidak dikenali.Setelah berbincang,kami bersetuju untuk berjumpa di Tulaka*.
Ruski=Russian People
Tulaka=Nama tempat,last station bus-stop

Aku terus bergegas ke bilik houmate aku untuk meminjam hp..Dengan mamai dia menghulurkan..Aku capai sedikit wang,terus keluar rumah dan meluru ke perhentian bas.Di bawah flat aku tersempak dengan housemates aku yang baru balik..Sambil bergegas-gegas aku bertanya, “sapa nak ikut aku gi Tulaka,hp aku hilang,ada orang jumpa”.Seorang menjawab, “Tulaka?jauh a..”.Aku menyambung larianku ke busstop.

Lebih kurang 10-15 kemudian aku tiba di Tulaka.Aku call mamat ruski tu,cakap aku dah sampai..tak lama kemudian dia tiba..Dihulurkan hp aku..aku hairan,selalunya ruski akan minta sesuatu sebagai balasan..Aku buka dompet, “ini saja yang saya ada” kataku.. “saya tidak faham”,kata mamat ruski.. “selalunya Russian akan buat apa sahaja untuk dapat wang,tidak akan saja2 berbuat baik”,kataku pula..Dia tersenyum,menghulurkan salam dan terus beredar..

Aku terus pulang dengan perasaan yang bercampur-baur..




Pengajaran cerita ini: sendiri fikir…..

Apai, Milah dan Kenangan

Tenat.Itulah yang paling sesuai menggambarkan keadaan Milah.Badan Milah kurus,tidak ubah macam rangka.Tahun baru Masihi bakal tiba.Sesudahnya tahun baru Hijrah pula menyusul.Kemungkinan besar Milah tidak dapat bertahan.Milah sudah tenat.

Apai memang rapat dengan Milah.Apai juga selalu menemani Milah.Nyamuk yang hinggap di badan Milah Apai yang tolong tamparkan.Memang Apai kenal hati budi Milah walaupun Apai hanya orang gaji.Kata datuk penghulu Milah miliknya.Apai tidak setuju.Bagi Apai Milah bukan milik sesiapa.Milah milik Allah yang maha berkuasa.Hanya Allah yang memiliki sesuatu dengan mutlak.Oleh sebab itulah Apai selalu menasihati Milah agar jangan taksub dengan datuk penghulu.Jika penghulu langgar yang haq,tegakkan yang batil Milah tak boleh ikut.Kalau penghulu tidak berlaku adil Milah kena lawan.Tapi Milah tak tak dapat berbuat apa-apa.Hidung Milah kena cucuk dengan tali.

Abu Bakar r.a.h,pernah menegaskan perkara ini dalam ucapan pertamanya setelah dilantik menjadi khalifah, “Taatilah aku selama aku mentaati Allah dan Rasul,dan apabila aku menderhakai Allah dan Rasul maka mentaati aku tidak menjadi kewajipan lagi kepada kamu”

Apai tahu Milah amat berhikmah,cintakan ilmu.Pernah suatu hari ketika melintasi masjid tiba-tiba Milah berhenti.Mungkin Milah tertarik dengan ceramah agama di masjid itu.Imam itu kata kita sebagai umat Islam tidak boleh asabiyah,perkauman.Kita mesti berpegang pada tali persaudaraan Islam,bukan warna kulit atau kaum.Kita juga mesti tetapkan niat kita,hidup dan mati kerana Islam.Jalani kehidupan sebagai muslim secara menyeluruh,bukan separuh-separuh.

“Wahai orang-orang yang beriman,masuklah kamu kedalam Islam seluruhnya,janganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan,kerana dia menjadi musuh yang nyata bagi kamu”. (Al-Baqarah:208)

Lama juga Milah melangut.Ceramah imam itu disokong dengan al-Quran dan hadis-rujukan utama umat Islam.Sesekali Milah angguk,entah faham entah tidak.Apai lihat mata Milah bergenang air jernih.Tapi Apai risau.Keinsafan Milah selalunya hanya seketika,masuk telinga kiri keluar telinga kanan.

Apai juga tahu Milah amat suka berazam.Setiap kali tahun baru Milah tidak pernah lupa pasang azam.Azam itu azam ini.Malangnya Milah tidak pernah nak penuhi azamnya.Milah hanya hangat-hangat tahi ayam.Namun semenjak menghidap sakit Apai lihat Milah banyak berubah,Milah makin banyak termenung.Mungkin Milah mula sedar silapnya.Azam tidak semestinya hanya pada tahun baru.Azam perlu setiap masa dan ketika.Azam pula perlulah azam yang baik.Dan hendaklah istiqamah dalam melaksanakan perkara2 baik.Hari ini hendaklah lebih baik dari semalam dan esok mesti lebih baik dari hari ini.Tidak perlu tunggu sakit baru hendak insaf.Tidak perlu tunggu tua baru nak bertaubat.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Hari ni genap seminggu Milah mati,akibat penyakit kuku dan mulut.Apai tidak sedih kerana Apai tahu ajal maut di tangan Allah.Tuk penghulu sudah beli lembu baru sebagai pengganti Milah,lembu kesanyangannya.Apai kini kembali menjalankan tugasnya-menjaga dan mengembala lembu-lembu tuk penghulu.Milah kini tinggal kenangan.

Monyet Memang Suka Bergayut..

The Smallest Monkey
....Lebih2 lagi kalau dah tersedia talinya

Bukan Kerana Nama

Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu

Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan

Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu
Dengarkanlah puisi di pusakaY
ang telah turun temurun hari ini

Jangan kau alas hatimu itu
Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat laun hancurlah dirimu

lagu oleh : Ramli Sarip & M.Romzi