Kisah Aku dan Gambar

Dah lama aku minat fotografi ni. Dari kecil lagi. Sungguh. Tak tipu. Dulu-dulu kamera filem, lepas tangkap sekali kena gulung. Filem segulung agak mahal bagi kami. Beli pun bila ada majlis-majlis atau perayaan sahaja. Dan bukan habis terus. Beli raya puasa, sempatlah guna untuk raya haji pula. Ketika itulah aku curi-curi guna, tangkap gambar yang aku rasa menarik - teratai, matahari terbenam, pokok-pokok. Ketika cuci baru kantoi.heh!

Sampailah aku berhijrah ke Kedah. 5 tahun di asrama nak tangkap gambar apa. Duit belanja mak ayah tanggung lagi beb. Kena guna untuk benda-benda yang sepatutnya - makan dan minum contohnya. Lagipun dulu-dulu bukan ada kamera digital lagi. Dah tangkap gambar nak kena cuci. Sampailah aku dapat tawaran ke Russia. Dapat duit sendiri, kerajaan bagi. Duit kalian juga sebenarnya. Tahun-tahun pertama tidak dapat lagi nak sambung minat yang terpendam tu. Duit hantar ke kampung, sambil-sambil kumpul untuk kahwin.

Sudah nikah rezeki makin murah. Dapatlah aku angkat DSLR seken - D60. Ada jugalah gambar yang aku ambil. Belajar teknik-teknik, teori-teori. Untuk buat hobi kononnya. Sampailah sekarang dah jadi doktor atau lebih tepat lagi H.O.. Masa pula yang tidak banyak. Masa, jika yang lebih, banyak luang dengan isteri dan keluarga tercinta, atau tidur sahaja.

Namun, fotografi tidak terkubur sahaja. Ada lagi gambar yang aku ambil. Cuma tidak diedit sahaja. Tunggulah nanti bila aku jadi specialist, aku edit gambar-gambar tu, dan aku letak kat sini, buat tatapan kalian semua. Jika blog ini masih wujudlah.heh!

The Road Not Taken

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

- A poem by Robert Frost

6 years back I had to choose between Russia and Malaysia, as my next chapter of life, and I chose that land of Soviet - the road less taken some would say. Sometimes I wonder what my life would be if I had chosen a different path. Do I regret? No one, including myself can answer that question.heh!

FOOTNOTE
Frost said his poem "The Road Not Taken" was tricky-very tricky. Three things make his poem tricky-the time frame, and the words "sigh" and "difference". Analysis of 'The Road Not Taken' here.

Housemanship - During My Time I

Pasca apokalips.

Zaman ini doktor dah tak ramai. 3 wad, 90 orang pesakit,  seorang pegawai perubatan siswazah (houseman) sahaja yang jaga. Dialah yang buat itu, dialah yang buat ini. Zaman ini juga misi-misi dibenarkan semula ambil darah, setkan wayar branula. Doktor tak menang tangan.

Yalah, houseman sudah tidak ramai.

Zaman-zaman sebelum tu semua mak ayah nak anaknya jadi doktor. Maka dihantarlah belajar sini sana. Kolej-kolej medik tumbuh melata.

Sampai suatu ketika doktor melebihi permintaan. Pesakit juga semakin tidak ramai. Yalah, akhir zaman ni umur manusia bukannya panjang. Yang mati lebih banyak dari yang lahir.

Syarat bekerja semakin diketatkan. Ujian penilaian sebelum kerja, selepas tamat belajar diadakan semula. Dapat ijazah sudah tidak menjamin kerjaya. Malah ada graduan perubatan yang menganggur. Tiada lagi kerja dalam panggilan atau oncall. Doktor-doktor kerja ikut shift - pagi, petang dan malam. Elaun kritikal ditarik balik. Gaji pakar gred 32 saja. Doktor bukan kerjaya pilihan ibu bapa lagi.

Jadinya, houseman sudah tidak ramai.

" During my time, doktor ramai. Seorang pesakit seorang houseman yang jaga. Bukan macam kamu sekarang.", kata seorang doktor kepada housemannya.

Pasca apokalips. Heh!

Bila Dewasa Si Anak Angsa

Ini gambar salah seekor dari anak angsa kelabu yang kami beli dulu. Ingin menulis sesuatu, yang berkaitan dengan gambar. Tapi entah, tidak datang pula ilham. Layan gambar sajalah, heh!



Jika suka gambar ini, kliklah butang 'like' di bawah untuk berkongsi dengan kawan-kawan yang lain pula.