Umar Denjeros - Episod : Londeh

Malam semakin tua. Umar menyelinap di celah-celah pokok kenanga, di tepi dataran. Perlahan-lahan dia mencuri udara, menenangkan dadanya yang berombak dan nafas yang semput. Bau kenanga menusuk hidung, mengingatkannya kepada green lady dan kereta api tengah malam. Mereka kata tahun ni 'tahun melawat'.

Umar cuba buang perasaan tidak sedap. Hantu tidak boleh buat apa-apa. Lainlah manusia. Baru dua malam lepas Jali menjadi mangsa. Kain pelikatnya dilondeh. Jali yang masih mamai terkial-kial, cuba menutup dengan selimut. Badannya yang kedengkik layu dek penangan bantal-bantal kekabu.

Umar tahu, sebab dialah yang paling galak malam itu. Malam ini gilirannya pula. Umar tidak akan menyerah dengan begitu mudah. Agi idup agi ngelaban!

Suara riuh-rendah yang semakin dekat memaksa Umar keluar. Perlahan-lahan dia menapak, merentasi malam yang hanya menampakkan mata dan giginya, menuju ke dewan makan. Tiba-tiba terdengar jeritan, suara yang amat dia kenal.

"Tu dia Umaq. Ligan, ligan! Kita taboh ramai-ramai, kita londeh seluaq dia.", diselangi dengan gelak ketawa ha ha ha beramai-beramai.

Umar pecut sekuat hati, langsung tidak menoleh.

0 comments: