The Best Photos Of The Year

Berikut beberapa keping gambar yang aku ingin kongsi sempena tahun baru ni. Boleh klik pada gambar untuk saiz yang lebih besar (in new window). Enjoy!

Photo & Video Sharing by SmugMug Photo & Video Sharing by SmugMug
Photo & Video Sharing by SmugMug Photo & Video Sharing by SmugMug
Photo & Video Sharing by SmugMug Photo & Video Sharing by SmugMug
Photo & Video Sharing by SmugMug Photo & Video Sharing by SmugMug
Photo & Video Sharing by SmugMug Photo & Video Sharing by SmugMug

NOTA KAKI
Terbaik bukanlah bermakna ia pernah memenangi anugerah atau pengiktirafan apa-apa, tetapi sekadar gambar-gambar pilihan aku yang terkini sahaja. Tajuk di atas adalah gimik semata-mata.heh!

Ada gambar yang pernah aku tayangkan sebelum ini, ada juga yang belum. Jika sukakan gambar-gambar di atas silalah klik butang 'like' di bawah untuk kongsi dengan rakan-rakan yang lain pula.

Kisah Aku dan Gambar

Dah lama aku minat fotografi ni. Dari kecil lagi. Sungguh. Tak tipu. Dulu-dulu kamera filem, lepas tangkap sekali kena gulung. Filem segulung agak mahal bagi kami. Beli pun bila ada majlis-majlis atau perayaan sahaja. Dan bukan habis terus. Beli raya puasa, sempatlah guna untuk raya haji pula. Ketika itulah aku curi-curi guna, tangkap gambar yang aku rasa menarik - teratai, matahari terbenam, pokok-pokok. Ketika cuci baru kantoi.heh!

Sampailah aku berhijrah ke Kedah. 5 tahun di asrama nak tangkap gambar apa. Duit belanja mak ayah tanggung lagi beb. Kena guna untuk benda-benda yang sepatutnya - makan dan minum contohnya. Lagipun dulu-dulu bukan ada kamera digital lagi. Dah tangkap gambar nak kena cuci. Sampailah aku dapat tawaran ke Russia. Dapat duit sendiri, kerajaan bagi. Duit kalian juga sebenarnya. Tahun-tahun pertama tidak dapat lagi nak sambung minat yang terpendam tu. Duit hantar ke kampung, sambil-sambil kumpul untuk kahwin.

Sudah nikah rezeki makin murah. Dapatlah aku angkat DSLR seken - D60. Ada jugalah gambar yang aku ambil. Belajar teknik-teknik, teori-teori. Untuk buat hobi kononnya. Sampailah sekarang dah jadi doktor atau lebih tepat lagi H.O.. Masa pula yang tidak banyak. Masa, jika yang lebih, banyak luang dengan isteri dan keluarga tercinta, atau tidur sahaja.

Namun, fotografi tidak terkubur sahaja. Ada lagi gambar yang aku ambil. Cuma tidak diedit sahaja. Tunggulah nanti bila aku jadi specialist, aku edit gambar-gambar tu, dan aku letak kat sini, buat tatapan kalian semua. Jika blog ini masih wujudlah.heh!

The Road Not Taken

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

- A poem by Robert Frost

6 years back I had to choose between Russia and Malaysia, as my next chapter of life, and I chose that land of Soviet - the road less taken some would say. Sometimes I wonder what my life would be if I had chosen a different path. Do I regret? No one, including myself can answer that question.heh!

FOOTNOTE
Frost said his poem "The Road Not Taken" was tricky-very tricky. Three things make his poem tricky-the time frame, and the words "sigh" and "difference". Analysis of 'The Road Not Taken' here.

Housemanship - During My Time I

Pasca apokalips.

Zaman ini doktor dah tak ramai. 3 wad, 90 orang pesakit,  seorang pegawai perubatan siswazah (houseman) sahaja yang jaga. Dialah yang buat itu, dialah yang buat ini. Zaman ini juga misi-misi dibenarkan semula ambil darah, setkan wayar branula. Doktor tak menang tangan.

Yalah, houseman sudah tidak ramai.

Zaman-zaman sebelum tu semua mak ayah nak anaknya jadi doktor. Maka dihantarlah belajar sini sana. Kolej-kolej medik tumbuh melata.

Sampai suatu ketika doktor melebihi permintaan. Pesakit juga semakin tidak ramai. Yalah, akhir zaman ni umur manusia bukannya panjang. Yang mati lebih banyak dari yang lahir.

Syarat bekerja semakin diketatkan. Ujian penilaian sebelum kerja, selepas tamat belajar diadakan semula. Dapat ijazah sudah tidak menjamin kerjaya. Malah ada graduan perubatan yang menganggur. Tiada lagi kerja dalam panggilan atau oncall. Doktor-doktor kerja ikut shift - pagi, petang dan malam. Elaun kritikal ditarik balik. Gaji pakar gred 32 saja. Doktor bukan kerjaya pilihan ibu bapa lagi.

Jadinya, houseman sudah tidak ramai.

" During my time, doktor ramai. Seorang pesakit seorang houseman yang jaga. Bukan macam kamu sekarang.", kata seorang doktor kepada housemannya.

Pasca apokalips. Heh!

Bila Dewasa Si Anak Angsa

Photo & Video Sharing by SmugMug

Ini gambar salah seekor dari anak angsa kelabu yang kami beli dulu. Ingin menulis sesuatu, yang berkaitan dengan gambar. Tapi entah, tidak datang pula ilham. Layan gambar sajalah, heh!

Jika suka gambar ini, kliklah butang 'like' di bawah untuk berkongsi dengan kawan-kawan yang lain pula.

Puing Cinta - XPDC

Di alam cinta. Rindu mengejar masa. Pilukan terasa. Menikam-nikam jiwa
Di dalam cinta. Cemburu kan bertakhta. Menguji-guji kita. Menguji segala

Kini aku terapung. Bagai lelayang. Bertalikan rindu. Kurun berpuluh
Janji dulu dilafaz. Masih lekat tersimpan. Di dalam rongganya nafas. Untuk ditelan senang

Engkau dan aku. Dibuai asyik merindu. Dan kini dipertemu. Pada janji mu dulu
Engkau dan aku. Singgah di taman kalbu. Nikmati keharuman. Dilaman keasyikan

Engkaulah kasih. Engkau cahaya. Engkaulah saja. Engkau segala
Tiada antara. Tiada angkara. Tiada derhaka. Engkau meruntun jiwa
Saling mempercaya. Bunuh sangsi prasangka. Genggam kasih kita. Hingga ke garisnya

Cinta dan rindu. Jika dipupus ia. Kita hilang syahdu. Bermurung merana
Cinta punya sakti. Terapi untuk diri. Doa jadi teman. Akan tenang nafasan

NOTA KAKI
Mula dengar lagu ni di TV3, ketika iklan Ahmad Durah, Habil Qabil dan dll tu (aku tak ikuti pun drama-drama tivi ni. Tiada kesempatan. Sungguh.) Tertarik dengan iramanya. Dan aku cam rentaknya - XPDC, walaupun dah lama tidak ikut perkembangan kumpulan kegemaran aku ketika di bangku sekolah ini. Terus saja ku google, cari lagu dan liriknya. Sesiapa yang berminat boleh saja muat turun atau download di sini : Puing Cinta - XPDC

Pengajian Perubatan di Russia - Tamat Sudah

Tamat sudah sebuah lagi bab dalam hidupku. Selepas ini mula bab baru pula, yang lebih mencabar, kata mereka.

6 tahun di Russia banyak mengajarku perkara - yang baik akan kuguna, yang buruk dibuang jauh, semestinya. Bekas bumi soviet itu banyak menyaksikan drama hidupku yang disulami dengan suka dan duka. Apa perasaanku setelah meninggalkannya? Bercampur-baur. Sukar untuk digambarkan. Adakah akan kurindui bumi itu? Mungkin, namun akan kupendamkan sahaja.

Pernah dahulu aku dinasihatkan, supaya tidak pergi ke situ. Mungkin, nasihat yang sama juga akan kuberikan, kepada mereka, yang bertanya. Kepada yang keras kepala, ingin pergi juga (seperti aku), pergilah. Ambil peluang itu, perah setiap titik kebaikan darinya. Kita yang ingin berjaya, maka kitalah yang mesti berusaha. Jangan terlalu mengharap dan menyalahkan pihak lain sahaja. Buangkan mentaliti subsidi, belajar erti hidup berdikari.

Kita doktor diajar untuk memberi. Bersedia membantu menjadi budaya kita, tanpa mengira apapun perbezaan yang ada. Usahlah bertelingkah perkara yang tidak perlu.

Tamat sudah sebuah lagi bab dalam hidupku. Selepas ini mula baru pula, yang lebih mencabar, kata mereka.

NOTA KAKI
Esok aku akan mula bertugas sebagai pegawai perubatan siswazah di HRPZII, Kota Bharu. Pembedahan sebagai posting yang pertama. Doakan aku dapat lalui dengan jayanya. Doa kalian amat bermakna, sungguh!

Indah Langit Tuhan

Photo & Video Sharing by SmugMug

Malam ini aku dan isteri akan menaiki bas ke KL untuk berkursus induksi dan kenegaraaan selama 5 hari sebelum ditentukan tempat bertugas.

Gambar ini dirakam di sebuah jambatan berhampiran Kem Pengkalan Chepa, semalam. Setelah mula bertugas sebagai doktor pelatih nanti aku akan hidup dalam kegelapan - pergi gelap, balik gelap. Hampir mustahil untuk merakam gambar sebegini lagi.

Jika suka gambar ini, kliklah butang 'like' di bawah untuk berkongsi dengan kawan-kawan yang lain pula.heh!

Bumi Cinta Buat Isteri Tercinta

Tidak lama dulu pernah aku katakan kepada buah hatiku yang aku takkan keluar dari kedai buku tanpa membeli sebuah buku, atau dua.

Ketika ke KB Mall tadi kami singgah di Popular, lagi. Fikirku ada baiknya juga bawa bekal buku ke Kursus Induksi dan Kenegaraan selama 5 hari di Hotel Midah, KL, Isnin nanti. Boleh juga baca ketika ceramah-ceramah yang membosankan, jika ada. Kali ini aku beli sebuah novel, berjudul "Bumi Cinta". Kata isteriku ada kawan yang sudah ada novel ini.

Muka depannya agak menarik perhatianku. Ada St. Basil Cathedral - gereja yang bumbungnya berwarna-warni, bak gula-gula lollipop tu. Ada orang ramai berbaju tebal, bertudung kepala, berjalan merentasi salji lebat, memutih, mengimbau kenangan ketika aku menuntut di Russia dahulu.

Sinopsisnya boleh tahan - kisah graduan lulusan agama, yang hidup di negara yang menjunjung tinggi seks bebas dan pornografi, iaitu Russia. Ada Yelena dan Anastasia. Penulisnya pun bukan calang-calang - Habiburrahman El Shirazy, penulis novel Ayat-Ayat Cinta dan Ke Ce Be (baca: Ketika Cinta Bertasbih) yang sudahpun ke layar perak itu, dan yang paling penting, buah hatiku nampak berminat dengan novel ini.

"Betul ke nak beli ni? Boleh je pinjam kalau nak baca.", tanya isteriku.

"Beli je, buat koleksi.", kata aku lantas ke kaunter membuat bayaran.

Sampai di rumah, buah hatiku balut dengan plastik lut cahaya. Aku ambil pen dan bingkiskan di halaman pertama novel tersebut, ayat yang berbunyi, "Buat isteriku yang tercinta, terima kasih kerana berkongsi perjalanan ini bersamaku", dalam bahasa Inggeris, semestinya. Heh!

The 10 Golden Rules of Good Medical Practice

1. Practise with Kindness, Ethics and Honesty.

2. Upgrade Professional Knowledge and Clinical Skills.

3. Maintain good Patient Records.

4. Maintain good Communication with Patients and Relatives.

5. Maintain Doctor-Patient Confidentiality.

6. Allow Second Opinion and Referral to Colleagues.

7. Maintain good Working Relationship With Colleagues.

8. Be conscious of Cost of Healthcare.

9. Avoid Publicity, Self-promotion and Abuse of Position.

10. Be a Partner in promoting Global Health.

Taken from : DUTIES OF A DOCTOR
A publication of Majlis Perubatan Malaysia Malaysian Medical Council

Pasar Siti Khadijah

Cuma sekeping gambar lama untuk menghiasi template baru blog aku ni..layann...heh!

Photo & Video Sharing by SmugMug

PCB - Pantai Cinta Berahi

Itu hari kami, aku dan buah hati ke PCB. Saja, ingin bercanda sekali-sekala. Beli jagung 2 batang, air tebu 1 gelas, duduk atas batu tengok ombak, layan bayu pantai. Peh!

Ramai juga pasangan selain kami. Ada yang duduk atas batu, ada atas tunggul kayu. Ada yang tangan di pinggang, ada yang kepala terlentok di bahu. Ada yang berjalan berpimpin tangan. Muda-muda belaka, macam kami juga. Aku syak mereka semua dah sah bernikah, macam kami juga.

Matahari nak terbenam kami bersiap pulang. Pantai tidak jauh mana, sempatlah solat di rumah. Azan berkumandang. Ada pasangan yang baru sampai. "Diorang dah solat kat masjid tepi jalan tadi kot.", kata buah hati aku.

Lain hari kami nak ke pantai lain pula.heh!

Gua Budak Tadika

TADIKA TENGKU ANIS
YAYASAN ISLAM KELANTAN

Laporan Kemajuan Kanak-Kanak


Photo & Video Sharing by SmugMug

Nama Kanak-Kanak : Mohd Hafizuddin Bin Husin @ Mohd Hussin
Kelas : 5 Ali
Nama Guru Kelas : Salma Binti Zakaria

A. PERKEMBANGAN SOSIAL
Perkembangan sosial agak baik tetapi sensitif dengan gelagat kawan dan guru. Suka menangis.
Kesedaran mengenai sesuatu yang dilakukan sudah ada.
Rajin mengurus aktiviti harian.

B. PERKEMBANGAN EMOSI
Perkembangan emosi sensitif. Kebolehan berdikari dan membuat keputusan baik dan meyakinkan.
Ketekunan dan sifat ingin tahu terhadap satu-satu benda sangat baik membuat kanak-kanak ini makin aktif dan matang dalam segala aktiviti.

C. PERKEMBANGAN FIZIKAL
Perkembangan fizikal dan mental seimbang.
Kepantasan bagus - cergas dan aktif.

D. PERKEMBANGAN MORAL
Perkembangan moral yang dimiliki kanak-kanak ini sangat baik. Sudah menyedari sesuatu yang dilakukan dengan baik contohnya kesalahan yang dilakukan disertai dengan meminta maaf.

E. PERKEMBANGAN INTELEKTUAL
Perkembangan intelektual kanak-kanak ini menampakkan satu peningkatan yang cemerlang dalam semua mata pelajaran. Ini disebabkan kanak-kanak ini rajin dan tekun dalam menyelesaikan aktiviti yang diberi. Tumpuan yang diberi agak baik serta mempunyai daya kreativiti yang bagus.
Senang mengikut arahan dan nasihat yang diberikan.

F. MEMBACA/BACAAN
Memuaskan

G. MENULIS/TULISAN
Baik dalam semua aktiviti yang diberi.
-Tahniah kejayaan menunggu anda.

H. NOMBOR
Memuaskan dan membanggakan dengan kecemerlangan yang dimiliki kanak-kanak ini di peringkat tadika.

PERTUMBUHAN FIZIKAL KANAK-KANAK
a) Berat Badan 20.5 kg.
b) Tinggi 122.5 sm.

Catitan Ibubapa:
Saya telah baca segala laporan anak saya ini dan saya ucapkan banyak-banyak terima kasih kepada cikgu yang telah mendidik anak saya ini dengan jayanya.
- HJ. MOHD HUSSIN B. IDRIS P.T., P.B.

Heh!

Importing / Exporting Pets : Prosedur Membawa Kucing Dari Russia Ke Malaysia

Photo & Video Sharing by SmugMug

Di sini saya ingin kongsikan langkah-langkah  untuk membawa pulang kucing dari Russia amnya atau dari Volgograd khususnya, berdasarkan pengalaman isteri saya.

1. Beli kucing

Biasanya kucing yang dijual oleh makcik rinak merupakan baka kacukan. Jika kalian inginkan baka asli, tunggu bila ada pameran kucing dan beli di sana. Kucing baka asli ini biasanya lebih mahal. Pastikan kucing kalian sudah berumur sekurang-kurangnya 2 bulan sebelum di bawa balik.

2. Passport dan Vaksin

Beli passport kucing di mana-mana Pet Store.

Seawal 6 bulan sebelum balik, bawa kucing kalian bersama passportnya ke ветлечебница untuk diberi vaccination dan antihelminth. Boleh pergi ke klinik mana yang kalian suka, tapi saya cadangkan ветлечебница di Елецкий перулок д.531а. Mereka biasa berurusan dengan pelajar asing dan hanya di sini sahaja (setahu saya) kalian boleh buat sijil export yang diperlukan nanti. Petanya di sini. Boleh pergi dengan mashrutka no.6 dari Centre atau avtobus no.6 dari Ploshad Sovetskaya. Lagi senang naik teksi.

Beritahu doktor yang bertugas yang kalian nak bawa balik kucing. Kos vaccine dan antihelmithic drugs lebih kurang 1000rubles. Di sini juga kalian boleh pasang implan kat kucing kalian (чипирование).

3. Import Permit

Dapatkan import permit dari Jabatan Perkhidmatan Veterinar Malaysia. Permit ini hanya sah selama sebulan. Kalian perlu meminta tolong rakan atau keluarga di Malaysia untuk menguruskan perkara ni. Scan passport kucing kalian dan hantar kepada rakan anda tersebut untuk permohonan import permit. Permit ini siap dalam masa sehari sahaja dengan bayaran RM10. Itu hari kami dapatkan import permit dari Pejabat Haiwan di Petaling Jaya, Selangor. Mungkin juga boleh dapat dari Pejabat Haiwan negeri masing-masing.

Minta kawan kalian untuk scan permit tersebut dan hantar kepada kalian. Ingatkan dia juga supaya simpan permit yang asal kerana kalian memerlukannya nanti.

4. Pet's Health Certificate atau Sijil Export

Dokumen ini kalian perlu dapatkan di ветлечебница Елецкий перулок д.531а. Dokumen ini hanya sah selama 5 hari. Jadi dapatkannya paling cepat 5 hari sebelum tarikh penerbangan anda dengan bayaran lebih kurang 120 Rubles. Dokumen yang kalian dapat dari klinik ini perlu dibawa ke Jabatan Haiwan di ул. 13-я Гвардейская, 13 (berhampiran Ploshad Lenin) untuk disahkan. Petanya di sini.

5. Urusan Penerbangan

Hubungi syarikat penerbangan yang kalian ingin naiki dan tanyakan kos dan spesifikasi bekas kucing yang diperlukan, sama ada perlu check-in atau boleh dibawa bersama ke kabin.  Jika connecting flight, hubungi kedua-kedua syarikat kerana kos dan syarat-syaratnya mungkin berlainan. Setahu saya : MAS 25 Euro per-kg, KLM 70 Euro seekor untuk kucing tidak melebihi berat 5 kg dari Moscow ke Amsterdam, S7 ke Moscow 3 Euro per-kg. Harga mungkin berubah-ubah.

Jika menaiki flight, kalian perlu berjumpa dengan doktor veterinar di airport Volgograd sebelum departure bagi mendapatkan kebenaran membawa kucing. Tanyakan sahaja kakak atau makcik di kaunter pertanyaan di airport tu kat mana nak jumpa doktor veterinar.

Sesampainya di airport Moscow, kalian perlu ke unit perkhidmatan haiwan di sana untuk translate dokumen yang telah diperolehi di Volgograd itu untuk penerbangan international.

6. Kuarantin

Setibanya di KLIA, kucing kalian perlu dikuarantin sekurang-kurangnya selama 7 hari. 2-3 hari sebelum ketibaan, hubungi Unit Kuarantin KLIA untuk memaklumkan ketibaan kucing dan tempahan kuarantin (03-87872379). Kos kuarantin selama 7 hari berjumlah lebih kurang RM120. Jika kalian bawa makanan dan pasir sendiri, kosnya mungkin kurang sedikit. Selepas 7 hari bolehlah ambil kucing kalian dengan menunjukkan import permit yang asal.

Itulah sedikit sebanyak berkenaan urusan membawa pulang haiwan peliharaan dari Russia. Jangan risau, kucing dari Russia tiada masalah untuk menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca Malaysia. Jika boleh bawalah sepasang supaya haiwan kesayangan kalian itu tidak kesunyian.heh!

Tips Menjaga Honda Accord SM4

Photo & Video Sharing by SmugMug

1. Setiap pagi sebelum berjalan periksa air bateri, air radiator, minyak brek, minyak hitam, tali kipas dll. Biarkan suis dalam keadaan 'on' seberapa ketika dahulu sebelum hidupkan enjin. Sebelum matikan enjin, matikan dulu air-cond, radio.

2. Honda Accord sudah rendah secara semulajadi. Jadi jangan muat barang berat-berat dalam bonet. Terutamanya jika berjalan jauh.

3. Kalau boleh isi minyak yang sama sahaja. Jika Petronas, Petronaslah. Jangan tunggu tangki kering baru nak isi. Honda tidak makan minyak banyak sangat berbanding enjinnya yang besar.

4. Hantar servis regularly. Kalau bengkel itu biasa kau pergi, ada kad servis yang menyatakan bila, dan apa kena servis lagi. Lepas servis dia akan tampal peringatan kat windshield kau.

5. Hantar servis ke tempat yang biasa dengan Honda sahaja. Kalau tidak, dia buka, godam tempat tak berkaitan, selain berkemungkinan tiap alatan yang sesuai.

6. Kalau ada yang tak kena, nak kena tukar, tukar terus. Takut nanti dia berjangkit ke tempat lain pula. Dan kos repair akan makin tinggi.

7. Setiap lebih kurang 5 000km atau 3-4 kali berjalan jauh kena tukar minyak hitam. Setiap 60 000km kena tukar timing belt.

8. Guna barang Honda yang original sahaja. Barang Honda agak mahal. Sebelah side mirror second hand ori dah RM180. Sebatang upper arm depan- RM145, belakang - RM195. Sebiji mentol - RM20.

Feeling memandunya - Priceless.heh!

Tips Perkahwinan : Pelamin, Baju Pengantin, Andaman dll

Memang sudah menjadi kehendak raja sehari untuk kelihatan paling anggun pada hari walimah mereka. Di sini aku ingin kongsi beberapa tips yang berkaitan.

1. Pilih pakej andaman yang berpatutan.
- zaman sekarang ni butik andaman dan pengantin ada di mana-mana sahaja. Jika kalian punya modal yang sederhana seperti aku ini, carilah butik andaman yang menawarkan harga yang berpatutan. Kadang-kadang walau harga mahal berganda-ganda, servis yang disediakan biasa-biasa sahaja, walaupun kononnya si mak andam itu popular. Di Kluang, Johor harga pakej paling ringkas (pelamin, hiasan meja makan beradap, 1 persalinan, 1 kali mekap) sekitar RM800-1000.

2. Pasang pelamin awal dan cari yang berdekatan
- Walau berapa pun harga pelamin itu, besar kemungkinan masih akan ada cacat kurang, berlainan dengan apa yang dipamerkan di album butik pengantin yang kalian pilih. Jadi, mintalah pelamin dipasang selewat-lewatnya 2 hari sebelum majlis supaya boleh kalian komplen apa yang tak kena. Pilihlah juga butik yang paling dekat, supaya tiada alasan bagi depa tidak datang balik keesokannya untuk menyiapkan pelamin.

3. Pilih baju dahulu sebelum tema warna.
- Agak susah untuk mencari baju pengantin yang cantik dan pada masa yang sama sopan menutup aurat. Apabila kalian dah tetapkan tema warna awal-awal, pilihan baju akan menjadi semakin terhad. Lagi mudah pilih dulu baju yang kalian berkenaan, kemudian barulah setkan tema warna yang bersesuaian dengan baju tersebut.

4. Pilih mak andam wanita dan yang tak banyak songeh
- Harus diingatkan bukan semua mak andam itu wanita. Ada juga, kebanyakannya mak andam lelaki (pak andam, mungkin). Seeloknya pilihlah yang wanita supaya memudahkan proses mekap dan sentuh menyentuh. Ada juga mak andam yang suka berkeras untuk cukur kening, tak bagi tudung labuh dan sebagainya. Jadi pilihlah yang tak banyak songeh. Biasanya mak andam yang tak berapa tua senang dibawa berbincang. Kalian boleh komplen berkenan atau tidak dengan solekan, cara menggayakan tudung dan sebagainya.

5. Ringkaskan solekan
- Wajah yang asli tanpa mekap itu sebenar-sebenarnya yang paling cantik. Jika boleh jangan mekap terlalu tebal sehingga kadang kala mengubah wajah kalian, nampak lain terus dari yang asal. Bimbang nanti anak-anak tidak cam siapa yang bersanding dengan bapa mereka itu.heh!

Sekian dulu buat masa ini. Akhir kata, cubalah ringkaskan majlis tersebut. Harus diingatkan hanya jamuan itu yang disunatkan, bukan persandingan, berhias dan sebagainya. Jika boleh, tiada pelamin, baju keraian, mekap dll itu lagi bagus. Akhir kata, semoga majlis kalian diberkati. Keberkatan itulah yang kita cari.

Piala dunia, ramalan sotong dan...

Tamat sudah acara sukan terbesar di dunia ini. Entah mengapa, si Paul menjadi popular, menjadi bualan di media massa dengan ramalannya, macam ia yang tentukan semua. Hati-hati! Jangan terlalu memuja si sotong. Tidak cukup dengan judi. Bimbang terjebak dengan syirik pula.

St.Petersburg lwn Helsinki


Aku pasti ramai antara kita yang pernah, atau teringin untuk pergi ke St. Petersburg, Russia atau dulunya dikenali sebagai Leningrad. Pergilah, sementara masih di Russia ini, kerana setelah beredar dari negara ini, hampir pasti kalian tidak akan, taknak, atau susah nak datang lagi.

Aku pernah pergi, tahun lepas, setahun selepas aku bergelar suami orang,heh! Memang aku akui ia sebuah bandar yang cantik. Menikmati 'White night' sambil bersiar di pesisir Neva, berpiknik di taman-taman yang hijau, atau melawat pinggiran bandar - Peterhoff, Pushkina dll.


Namun, aku melihat kecantikan sesuatu tempat dengan keindahan budi dan pekerti penghuninya. St. Petersburg masih lagi Russia, walaupun budaya dan cara penduduknya mungkin sedikit lebih baik dari bahagian Russia yg lain. Tempat tarikan pelancongnya masih mengamalkan double standard. Caj dan layanan berlainan diberikan untuk pelancong asing.

Alang-alang ke St. Petersburg, aku cadangkan kalian teruskan semalaman perjalanan ke Helsinki, Finland. Ambil saja bas atau van mini di Moskovky Vokzal. Ketika itu tambangnya sekitar 800 ruble. Kita, pemegang pasport Malaysia memang

VSMU Class of 2010 Graduation

At last we've finished studying here in Volgograd, Russia. It was a pleasure to share this battle with you all. It is indeed the end of a beginning. I hope we can endure the hardship afterwards and become good doctors. All the best!!

P/s : Tak sempat sangat nak bergambar di majlis konvokesyen edisi petang tu. Berikut beberapa keping gambar yang sempat diambil:



You can download hi-res photos or get the link (direct link, album, slideshow etc.) HERE.

Enjoy!!

Kaedah Bermazhab

Adakah wajib beriltizam dengan satu mazhab?

Dalam permasalahan ini, terdapat 3 pendapat daripada ulamak ahli usul:

Pendapat pertama: Wajib beriltizam dengan satu mazhab kerana seseorang itu telah beri’tikad bahawa imam itu berada di dalam kebenaran.

Pendapat kedua: Tidak wajib bertaqlid kepada satu mazhab dalam setiap masalah berlaku bahkan dia boleh bertaqlid kepada mana-mana mazhab imam mujtahid yang dia ingini. Sekiranya seseorang itu bertaqlid kepada mazhab Hanafi, atau mazhab Syafie dia tidak wajib berterusan dengan mazhab tersebut bahkan dia boleh berpindah kepada mazhab lain.[1]Contohnya: Seseorang itu bersolat dengan mazhab Hanafi, pada keesokan harinya dia boleh bersolat dengan mazhab Syafie.

Pendapat ketiga: Imam Hamidi dan Imam Kamal ibnu Humam berpendapat sekiranya seseorang tersebut beramal dengan sesuatu mazhab di dalam sesuatu masalah, maka dia tidak lagi boleh bertaqlid kepada mazhab yang lain. Sekiranya amalan tersebut belum dilakukan, maka dia boleh bertaqlid kepada mazhab yang lain.

Pentarjihan: Dr Wahbah Zuhaili[2] telah mentarjihkan pada pendapat yang kedua, mengatakan ianya pendapat yang terkuat. Pada pendapat penulis, pendapat ini adalah yang benar kerana Allah tidak mewajibkan kita mengikut kepada mazhab yang tertentu, sebaliknya Allah mewajibkan kita mengikut al-Quran dan al-Sunnah dan bertaqlid kepada suatu mazhab yang tertentu bukanlah sebagai suatu nazar yang wajib dipatuhi.

Hukum bertaqlid selain daripada mazhab yang empat

Dalam masalah ini, ulamak-ulamak berselisih pendapat:

Wavin' Flag (Palestine Version)'s Lyric

Sungguh, lagu-lagu rakyat dan perjuangan memang jarang gagal mendapat tempat di lubuk hatiku. Dan sungguh, ini adalah lagu FIFA World Cup yang paling mantap (terutamanya versi di bawah ini) jika dibandingkan dengan lagu tema edisi-edisi sebelumnya.



Lirik

When i get older, they'll call me freedom
Just like a Waving Flag.

[Chorus]
When I get older, I will be stronger,
They'll call me freedom, just like a Waving Flag,
And then it goes back, and then it goes back,
And then it goes back

Born to a throne, stronger than Rome
but Violent prone, poor people zone,
But it's my home, all I have known,
Where I got grown, streets we would roam.
But out of the darkness, I came the farthest,
Among the hardest survival.
Learn from these streets, it can be bleak,
Except no defeat, surrender retreat,

So we struggling, fighting to eat and
We wondering when we'll be free,
So we patiently wait, for that fateful day,
It's not far away, so for now we say

[Chorus]

So many wars, settling scores,
Bringing us promises, leaving us poor,
I heard them say, love is the way,
Love is the answer, that's what they say,
But look how they treat us, Make us believers,
We fight their battles, then they deceive us,
Try to control us, they couldn't hold us,
Cause we just move forward like Buffalo Soldiers.

But we struggling, fighting to eat,
And we wondering, when we'll be free
So we patiently wait, for that faithful day,
It's not far away, but for now we say,

[Chorus] 2x

(Ohhhh Ohhhh Ohhhhh Ohhhh)
And everybody will be singing it
(Ohhhh Ohhhh Ohhhhh Ohhhh)
And you and I will be singing it
(Ohhhh Ohhhh Ohhhhh Ohhhh)
And we all will be singing it
(Ohhh Ohh Ohh Ohh)

[Chorus] 2x

When I get older, when I get older
I will be stronger, just like a Waving Flag,
Just like a Waving Flag, just like a Waving flag
Flag, flag, Just like a Waving Flag


NOTA KAKI
Kadang-kadang sekeping foto dapat memberikan impak yang besar kepada yang melihatnya. Sungguh, gambar-gambar Palestine, kesengsaraan dan perjuangan mereka tidak pernah gagal untuk menyentuh hati aku (dan hati-hati sesiapa sahaja, yang masih terisi dengan nilai-nilai kemanusiaan, kita harap).

Aku, juga, bercita-cita, untuk merakam sendiri, kisah mereka, untuk tatapan kalian, suatu hari nanti, insyaAllah..

PC for SALE!!

10 000 Rubles only (can negotiate)

Still in warranty till 18/9/2010

What's included?

Street & Candid Photography

Street photography is a type of documentary photography that features subjects in candid situations within public places such as streets, parks, beaches, malls, political conventions, and other settings. - wikipedia.

In street photography there maybe some moments you want to freeze, expressions you want to portray or even a culture you want to picture.

Here some of my favourite street and candid shots:

Aku, Dia dan D60

Hari Sabtu kami ada kelas. Balik dari kelas kami berjalan-jalan. Kami jumpa :

1) Puan dan Encik Lebah




2) En. Lalat


3) Kumbang bersaudara
.

dan 4) Si macam buah jambu batu


Boleh dikatakan semua gambar di atas isteriku yang ambil, memandangkan suaminya sedikit rabun.heh!

INFO : All the photos above were shot with Soviet M42 lens, Helios 44-2 58/2 + extension tube. I know narrow aperture is preferable in macro photography (to get a great DOF) but I could only use f4-f8, to ensure shutter speed is fast enough, thus preventing camera's shake. The sun wasn't shine bright enough today.

Zenit-ET 1st Roll

Finally I got the result from my second roll, this time shot with zenit-
ET + Fujicolor 400.

From this second roll i came to some conclusions:

1. Film photography is very challenging I must say. I salute those who
shoot film (and produce great pictures) out there.

2. The surrounding and lighting condition should be evaluated before
you press the shutter so that your photos wouldn't turn out dull or
too grainy.

3. ASA 400 film is best used indoor or in low light situation.

4. Film slr esp vintage one like this zenit can give a vintage look to
your photos even without photoshop.

5. Film photography gives u the satisfaction which can't be achieved
by digital technology. U should try to know why.

And last but not least.

6. I need to grab some more m42 lenses before i go back to Malaysia.heh!

ok..enough talks..enjoy the photos. Comments and critics are mostly appreciated.






P/s: of course i only displayed the selected ones in this blog. You
can adore the rest
HERE.

Winter Black & White

Some may say that black and white winter photography is way too easy, but it'll surely make the photos more interesting, at least for me. For the photos below I de-saturated the colours and applied RGB S-shaped curve in Photoshop.




"like the four seasons, they pass away to return once more" - Sun Tzu (The Art of War)

Today’s temperature was 3 degree Celsius. Maybe it’s already time for me to say 'proshai' Russian winter.heh!

Russian Beast

Nak keluar sejuk sangat. Bosan-bosan aku shoot salah sebuah kamera filem yang aku ada - Zenit-E versi Olimpik Musim Panas Moscow 1980. Ni kamera SLR yang pertama aku beli, dengan harga lebih kurang 600 Rubles. Mekanikal. Gabak, besar dan kukuh. Sayangnya tuil untuk roll filem tu dah patah. Nak roll filem kena masuk bilik gelap. Harap-harap balik nanti boleh ganti. Kalau tak alamatnya letak kat almari, buat hiasan sahaja.









Warna jadi keemasan sebab aku guna gold reflector daripada plastik makanan rapu Lays perisa Cili Thai. Rupa sebenar makhluk gagah soviet ni boleh dilihat di bawah :

Winter Photography

Satu cabaran untuk menangkap gambar salji adalah untuk menampakkan salji itu putih, seputih salju sedingin rindu bak kata cikgu BM aku cik Sopiah. Masalah ini timbul kerana salji-salji yang putih pada mata kita itu reflect cahaya. Jadi kamera kita membuat kesimpulan bahawa persekitaran dah terlampau cerah. Lalu, tanpa disuruh, kamera akan meter atau set supaya gambar yang akan diambil menjadi gelap sedikit. Kesannya, warna salji menjadi kekelabuan.



Untuk hadapi masalah ni, naikkan exposure compensation, supaya sedikit over-exposed dan secara langsung menjadikan salji menunjukkan warnanya yang sebenar. Pada gambar-gambar di atas, aku telah naikkan EV kepada +3. Jika dilihat, masih tidak cukup putih lagi. Sepatutnya aku naikkan lagi EV dan gunakan ISO yang lebih rendah. Ya, ISO rendah juga sangat disarankan supaya camera dapat expose salji dengan betul.

Disamping itu, cuba gunakan Center-weighted atau Spot Metering. Untuk mengelakkan salji menjadi biru dan lain-lain, rajin-rajin bermain dengan WB setting. Ada yang kata elok guna Cloudy WB.

Akhir kata, jika kena caranya, gambar akan jadi cantik tak kiralah kau guna camera apa pun, walaupun aku tidak nafikan yang memiliki DLSR merupakan satu bonus. 2 gambar terakhir di atas diambil hanya menggunakan Canon A590IS, sebuah compact camera sahaja.