Ragbi

JENAN COUGARS-SBP 10s 2002
Ragbi dikatakan "a fast-paced, evergrowing game". Dimainkan oleh dua pasukan, pemain dari setiap pasukan akan mencuba skor dengan cara menyepak, melontar, atau membawa bola sehingga mereka boleh menyepak untuk melepasi gol lawan atau menyentuh di belakang garisan lawan. Pasukan yang memungut mata paling banyak maka pasukan itu yang akan diistiharkan menang bagi perlawanan ini.

Ketika perlawanan bola sepak peringkat sekolah di England tahun 1823, William Webb Ellis mengambil bola dengan tangannya dan membawanya lari. Sejak itu, bermulanya perlawanan ragbi.

Ya,itu ragbi..

Dalam ragbi ada banyak jenis pemain-Ada yang agak laju,tapi tak berapa gagah.Ada yang sangat gagah,tapi tak berapa laju.Ada juga yang laju,gagah dan pandai sambut bola.Ada ragbi 7 sebelah,10 sebelah dan 15 sebelah.Kecil-kecil dulu aku main ragbi sentuh.Seronok,lari bawa bola,cuba menyelit.Kalau kena sentuh,mati.Masuk Jenan aku main ragbi yang rempuh-rempuh tu.Lagi seronok..Rindu rasanya nak main lagi.

Eh,jangan silap,ragbi dengan American Football lain..Main tu kau boleh passing bola ke depan,boleh jaga ayam.Main ragbi kau hanya boleh passing ke belakang.Walaupun kau laju ke depan,kau kena ingat orang di belakang.

Ya,itu ragbi..Rindu rasanya nak main lagi.

2 comments:

Anonymous said...

mesti hang dok tgk tri nations rugby kat kanal sport..aku tgk smlm south africa menang lawan wallabies...huhu

Mohafiz MH, M.D. said...

tak tengok a hari tu..tv wat maen winning11.tak alert sangat.rugi gak tak tengok