Dua,Tiga,Empat atau Satu..

Makam Sultan Abu BakarTerkenang aku semasa di Mesir winter dahulu.Sesampainya di kubu Salahuddin Al-Ayubi atau lebih dikenali Saladin oleh orang barat itu kami dihampiri oleh seorang lelaki tempatan yang konon2nya pemandu pelancong.

Kade2 gini la kijo aku din..aku bayar pak arab pahtu aku biar la pelancong jale nga dia..senang kijo..lepas sejam dua aku mari ambik la,”bisik kawan lamaku Majdi yang sekarang tinggal di Mesir..sambil belajar dia buat bisnes,Kadang2 dia jadi pemandu pelancong..aku hanya tersenyum..

Banyak cerita kami tahu tentang kubu tersebut..banyak juga tinggalan sejarah yang kami lawati..Akhirnya kami melepaskan penat Masjid Sultan Abu Bakar..kami bersila dalam bulatan seperti nak makan nasi usrah wida’ di sekolah dulu..dan pemandu pelancong tersebut memulakan cerita..

There are 365 lamps in this mosque and each one of them is dedicated tu 365 wives of Sultan Abu Bakar”..

“Macam tu rupanya..padanlah banyak sangat lampu..camne la raja ni boleh kahwin sampai 365 orang..macam mana la dia nak handle..”bunyi otak aku..

Here in Egypt, to marry someone a man must pay for dowry.And not many man can afford it..How about in Malaysia?”,

We must pay dowry too..but it’s not very expensive”,jawab seorang kawan..

Sometimes a man marries more than 1 woman,2,3 and even 4.”,celah seorang lagi kawan.

But we as muslims aren’t allowed to right?”tiba2 pemandu pelancong bertanya dan terus dijawab oleh seorang lagi kawan,”Of cause we can..Allah says in surah An-Nisa’ that….”

Sebelum sempat kawan itu menghabiskan ayat percakapannya dipotong oleh si pemandu pelancong,”Look my friends..a Christian can only marry 1 person and isn’t allowed to divorce..A Jew can marry,and can divorce..(maafkan kalau aku tersilap..aku pun ingat2 lupa..jangan pakai la apa yang aku tulis tu.eheh)..and how about a Muslim?Allah is very wise my friends..He says that you can marry 2,3,and 4 person..but if you afraid that you can’t be fair,you must marry only 1..you see?Allah grants us something with one hand,and He takes it back with the other hand..because we know that human can never be fair..So we should marry only one 1..”
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ
لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ
تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ
تَعُولُواْ

Dan jika kamu takut tidak berlaku adil
terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka
berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain):
Dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di
antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau
(pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah
lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.
(An-Nisa:3)

Semestinya itu hanya pendapat pemandu pelancong tersebut..umat Islam memang dibenarkan kahwin melebihi 1..tapi kata2 pemandu pelancong tu ada benarnya..manusia tak kan berlaku adil..hm..rasanya aku nanti kahwin 1 je kot..Rasulullah pun tak kahwin dengan sesiapa semasa hayat Siti Khadijah..setelah Siti Khadijah wafat barulah Rasulullah mengahwini Sawdah Binti Zam’ah..konon2nya aku nak ikut sunnah la..tu pun kalau ada jodoh..eheh

Kenapa tiba2 aku bercerita tentang kahwin ni?dah kemaruk ke?hm..tak kot..Cuma sejak kebelakangan ni aku dilanda mood jiwang..mungkin sebab tinggal sorang2 di sini kot..sebab kerinduan insan tersayang ke?Ke sebab sekarang ni tengah hangat tentang Siti Nurhaliza nak kawen dengan datuk K?heh..entahlah..tapi yang pastinya cuti hampir habis dan tak lama lagi aku harus kembali menempuh hidup seperti biasa di bumi Russia ini (+_+)

1 comments:

Mohafiz MH, M.D. said...

Kini baru aku tahu..suami memang tak tidak dituntut untuk adil dalam kasih sayang,tetapi perlu adil dalam bentuk fizikal,seperti nafkah,giliran dll